
Zo krijg je je kind wél aan het lezen
Geplaatst op 30 april 2018
8 ijzersterke tips van ouders
Dat lezen belangrijk is voor de taalontwikkeling van kinderen, weten de meeste ouders wel. Maar wanneer je kind hier moeite mee heeft, bijvoorbeeld doordat het dyslexie heeft, is het niet zo makkelijk om die lees-kilometers te maken. Lezen is dan een flinke opgave en het motiveren van je kind om te lezen ook. Hieronder 8 motivatietips van ouders om je kind toch te laten lezen. Zo pakt je kind wel dat boek op.
Tip 1: rollenspel
Denise – kind in groep 7
“Als ik merk dat het lezen moeizaam gaat of als ze aangeeft dat ze geen zin meer heeft, maken wij er een spelletje van. We draaien de rollen om, zij is de moeder die voorleest en ik het kind. Ze voelt zich helemaal geweldig in deze rol en heeft weer stimulans om door te gaan. Ik kan dan meteen horen hoe het lezen gaat; rustig, snel, woorden overslaan, goed uitspreken van woorden etc.”
Tip 2: leesbingo
Ditte – kind in groep 4
“Mijn tip is om samen een leesbingo te maken. Hierin mogen forse uitdagingen staan zoals: lezen met een ijsje in de hand of lezen in de dierentuin. En dan ook wat gekke items ertussen, zoals: lezen op je hoofd of lezen op de trampoline. Als de bingo vol is kun je je kind ergens mee belonen”
Deze speelse tip vinden kinderen leuk om uit te voeren én je kunt eindeloos variëren. In onze leesbingo zie je bijvoorbeeld ‘lees met twee verschillende sokken aan’ of ‘lees onder de tafel’, maar je kunt op jouw eigen leesbingokaart invullen wat je maar wil. Ook leuk: laat je kind zelf meedenken over goede items voor op de kaart.
Tip 3: kies boeken met onderwerpen die je kind interesseren
Lianne – kind in groep 2
“Mijn zoon van 6 heeft dyslexie, net als zijn vader. Ik koop boeken (of haal ze bij de bibliotheek) over onderwerpen die hem echt interesseren. Wij hebben een melkveebedrijf en hij leest erg graag over de natuur, dieren en planten.”
Tip 4: racelezen
Daniëlle – kind in groep 6
“Mijn dochter doet aan ‘racelezen’, een spelletje waarbij ze zo snel mogelijk woordjes van een werkblad afleest. Dit helpt om sneller te leren lezen en spellingsregels te automatiseren. Doordat ze dit 5 dagen achter elkaar doet en de score bijhoud, ziet ze hierop snel resultaat. En dat resulteert in een vrolijk kind.”
Tip 5: om de beurt een regel lezen
Saskia – kind in groep 5
“Wij lezen om de beurt een regel van een boek dat we samen in de bibliotheek uitzoeken. Als de regel voor mijn dochter lastig is lees ik ‘m nog een keer met intonatie. Zo krijgt het verhaal voor haar alsnog diepte en inhoud.”
Tip 6: belonen
Daariva – kind in groep 3
“Wij maken een eigen beloningskaart om het lezen te stimuleren. Ik laat mijn kind op een a4-tje 10 cirkels tekenen. Het a4 mag ze verder zo mooi versieren als ze zelf wilt. Vervolgens gaat ze 1x per dag een kwartiertje lezen. Als ze klaar is met lezen mag er een sticker geplakt worden in een van de cirkels. Als alle 10 de cirkels een sticker hebben gekregen mag mijn dochter een klein cadeautje uitkiezen.”
Tip 7: luisterboeken
Wout – kind op de middelbare school
“Voor oudere kinderen is het fijn wanneer een verhaal wordt voorgelezen. Mijn dochter kan door haar dyslexie moeilijk boeken lezen die voor haar leeftijd zijn bedoeld. Het technisch lezen is dan té lastig. Maar boeken die bedoeld zijn voor kinderen van drie jaar jonger zijn ‘kinderachtig’ voor haar. Door een luisterboek op te zetten krijg ze wel de woordenschat en verhaallijn mee, maar kost het haar niet zoveel moeite.”
Tip 8: kom erachter wat werkt voor jouw kind
Pascale – kind in groep 5
“Onze zoon van 9 jaar heeft thuis nooit willen lezen. Hij had er zo’n hekel aan! Begin dit jaar besloten wij Borre boekjes voor hem te kopen. Elke avond voor het slapen gaan mag hij nog 15 minuten lezen. Wij lezen om en om een bladzijde. Dit vindt hij prachtig, want hij heeft het gevoel dat hij hierdoor langer op kan blijven. Wij hebben hem nooit verplicht om thuis te lezen, maar hij vindt het nu gewoon jammer als hij moet stoppen.”
Bron: Squla